https://www.blivgladnu.dk/derfor-er-mystery-shopping-noget-du-boer-investere-i/

Derfor er mystery shopping noget du bør investere i

mystery shopping

Hvis du driver virksomhed, så kender du måske allerede lidt til mystery shopping. Her i indlægget fortæller vi hvorfor det vil gavne din virksomhed at benytte sig af dette. Det kan nemlig rigtig godt betale sig.

Se mystery shopping som en investering i din virksomhed

Mange virksomheder – specielt mindre, vælger ofte at nedprioritere sådan noget som mystery shopping. Det kan være et led man ikke ønsker at bruge penge på, fordi det er en omkostning for virksomheden. Dog bør man som virksomhed, se mystery shopping som en investering i sin egen forretning. Det udbytte du får ud af det, er nemlig typisk investeringen værd.

Når en mystery shopper kommer og handler hos din forretning, så noterer de ting ned omkring deres oplevelse. Oftest lægges der vægt på niveauet af service, men også salgs kompetencer. I bund og grund arbejder mystery shopperen ud fra virksomhedens ønsker. Når salgs personalet er testet i salg, så kan det firma som er hyret til mystery shopping udarbejde en rapport og komme tilbage med. Den kan virksomheden så bruge til at analysere på hvor der bør forbedres.

En mystery shopper er en hemmelig kunde

Måske har mystery shopperen oplevet et personale som stod og talte privat indbyrdes, eller måske er han eller hun ikke blevet budt velkommen eller spurgt om hjælp. Disse faktorer spiller ind på helhedsoplevelsen for de kunder som besøger butikken. En mystery shopper fungerer som en helt almindelig kunde, og personalet ved derfor ikke at mystery stopperen er hyret til at agere kunde. Det er selvfølgelig hele pointen med det, sådan så virksomheden selv kan få det bedste indblik i hvordan deres salgs personale agerer.

Ved mystery shopping bliver de forskellige kriterier oftest vurderet på en skala, som efter besøget krydses af og der tilføjes noter ved. Måske jeres virksomhed har en periode med fokus på mersalg af et bestemt produkt. Her kan en mystery shopper teste om personalet for eksempel husker at tilbyde kunden 3 kager for 35 kr frem for et enkelt stykke til 18 kr. Det har nemlig stor betydning, hvorvidt personalet husker at forsøge at sælge mere eller ej.

Optimer oplevelsen for kunderne

Selvom man kan sige at personalet bliver testet i det de gør, så er ideen med foretagendet selvfølgelig at optimere oplevelsen for kunden. Det handler ikke så meget om at sætte personalet på prøve, som at finde frem til hvor der er brug for forbedringer. Hele ideen med mystery shopping er at forbedre kunde oplevelsen, og dermed øge salget.