https://www.blivgladnu.dk/smid-sommerferiens-ekstra-kilo-med-efterarets-sunde-grontsager/

Tab dig med efterårets sunde grøntsager

Har sommerferien sat sig på maveskindet, behøver du ikke nødvendigvis at udsætte dig selv og din krop for en typisk tærende slankekur. Efteråret byder nemlig på et væld af grøntsager, der er rige på C-vitaminer og fibre og fattige på kalorier.

Kostfibrene fra eftersårsæsonens råvarer giver en fantastisk mæthedsfornemmelse, og du kan roligt spise rigeligt at broccoli, kål, rodfrugter og så videre, uden at skulle være bange for, at det giver udslag på vægten.


Få naturlig variation i din kost

Hvis du generelt lader din kost styre af, hvilke grøntsager og frugter årstiden byder på, får du en helt naturlig variation i dit næringsindtag. Friske råvarer har desuden en naturlig høj næringsværdi, og de har betydeligt mere smag end grøntsager, der kommer frosne fra et kølelager.


Til gavn for din egen sundhed – og miljøet

Foruden at få det optimale ud af grøntsagernes næringsindhold, gavner det også miljøet, hvis du vælger råvarer med omtanke for, hvilke der er i sæson hvornår. Danske grøntsager og råvarer er generelt mere klimavenlige end udenlandske, da råvarerne ikke transporteres på tværs af landegrænser, inden de lander i frugt- og grøntafdelingen i dit lokale supermarked.

 

Vidste du: Gulerødder findes, trods navnet, i en lilla variant i efterårperioden. Den er mindre sød og mere sund.   

 

Lige nu: Brug broccoli og blomkål

Broccoli og blomkål er i højsæson i starten af oktober. I denne periode kommer både broccoli og blomkål frisk fra marken, og du har i en forholdsvis kort periode mulighed for at købe grøntsagerne friske, inden frosten sætter ind. Det samme gælder hvidkål og spidskål.

Masser af andet kål tåler dog en del frost, og fra slutningen af oktober bliver det sæson for flere kåltyper såsom toscanakål, palmekål, rød- og grønkål.


Mørke grøntsager er bitre – men utroligt nærende

Du kan faktisk måle grøntsagers bitterhed på, hvor mørke de er. Farven siger dog også noget om, hvor mange sekundære stoffer, grøntsagerne indeholder. Disse, sekundære stoffer er styrkende for vores immunforsvar – som særligt i denne årstid bør være stærkt og beskyttende.

Også rodfrugter og græskar er i sæson om efteråret, og disse er, ligesom broccoli og kål, rige på fibre, der giver den gode mæthedsfornemmelse.  

Leave a comment