https://www.blivgladnu.dk/guide-4-gode-rad-til-dig-der-skal-prove-kraefter-med-en-ironman-forste-gang/

Guide: 4 gode råd til dig, der prøver kræfter med en Ironman for første gang

Ironman guide

For mange mennesker er 3,8 km. svømning og 180 km. cykling efterfulgt af en maraton en fuldstændig vanvittig tanke. Mens det for andre er den ultimative udfordring, de bare bliver nødt til at prøve kræfter med. Dette blogindlæg er dedikeret til de kugleskøre ildsjæle, der har psyken og får fysikken til at kaste sig ud i en hårdt tærende Ironman.

Her følger således 4 råd, der er særligt rettet mod dig, der overvejer at tage udfordringen op for første gang.

Strukturér hverdagen

Det kan være svært at forestille sig, at personer, der træner til en Ironman, kan have tid til andet end svømning, cykling og løb i lang tid op til kongedisciplinen inden for triatlon – men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være. Dog kan vi lige så godt være ærlige for hinanden: For ja, træningen kommer til at fylde rigtig meget i din hverdag, og ja, du kommer til at indgå komprisser med din livsstil.

Hvis du er indstillet på at skulle træne et sted mellem 8 og 14 gange i ugen, gør du klogt i at strukturere din træning nøje. Det bedste du kan gøre for dig selv er at lave et excel-ark over forskellige træningspas uge for uge. På den måde kan du sikre dig, at du træner tilstrækkeligt, og du har mulighed for at fordele dine træningspas efter dine uger.

TIP: Inddrag dine nærmeste i dit træningsprogram. Så ved de, hvornår og hvor højt du må prioritere din træning. På den måde kan du få opbakning, og du kan i stort omfang imødekomme, at din træning bliver et problem i en travl hverdag.

Så længe du er indstillet på at skulle træne flere gange om dagen på nogle dage, kan du med god planlægning sagtens have både kærligheds-, arbejds- og familieliv ved siden af.

Overtræning er et no-go

Selvom mange sikkert gør det med de bedste intentioner, er det vigtigt, at du er meget påpasselig med at overtræne. Lad ikke enkelte træningspas blive alt for hårde, fordi du tror, du kan ‘træne på forskud’, og husk altid på, at du bliver stærkere, når du restituerer.

Når du træner til en Ironman, er det en proces, der tager mange måneder. Husk at lytte til din krop og reager på smerter, træthed og så videre. Bare fordi dit træningsprogram dikterer, at du skal træne så-og-så meget en given dag, giver det kun mening, hvis din krop og dit sind er i rette tilstand.

Vær ikke bange for vandet

De fleste jomfrudeltagere frygter mest det mørke havvand. Vi er naturligt bange for at panikke i vand, og de fleste kender sikkert følelsen af mælkesyren, der siver ud i alle lemmer, mens vi spræller febrilsk for at fastholde en fremgang. Sådan behøver det naturligvis ikke at gå, og du kan hjælpe dig selv et godt stykke af vejen, hvis du lærer at slappe helt af i vandet. Det betyder naturligvis ikke, at du skal lave flyderen og håbe på medvind på dagen, men hvis du mentalt lærer at falde til ro, når du bogstaveligt talt er på dybt vand, kan du bruge kræfter på at gøre det du skal i vandet: Svømme.

TIP: Det er anbefalet, at deltagere svømmer crawl i forbindelse med triatlon. Føler du ikke, at du mestrer svømmearten, så tøv ikke med at tage svømmetræning. Det er meget vigtigt, at du selv føler, at du har fuldstændig styr på teknikken.

Uden den rette mentalitet kommer du aldrig i mål

Uanset hvor god fysisk form du er i, kommer du aldrig igennem en Ironman, hvis du ikke tror på det. For ligemeget hvor meget du har gjort for at træne dig klar til en Ironman, kommer du ikke i mål, hvis du ikke selv tror på det eller tvivler dig selv undervejs.

Det er ofte anbefalet, at træningen til en Ironman i et nogenlunde omfang foregår i grupper – og dermed ikke sagt, at det bør være sådan. Idéen med at træne i grupper er grundlæggende, at deltagere kan støtte hinanden og forpligte sig over for andre end sig selv træningsmæssigt. Dog er det rigtigt vigtigt, at i det mindste en mindre del af din optræning foregår alene. På den måde kan du lære mentalt at minde dig selv om, hvorfor du gør det, du gør.

Når den store dag kommer, vil det utvivlsomt gøre ondt undervejs. Her afhænger din succes ubeskåret af din psyke. Husk på, at du er kun så stærk, som du selv tror, du er.

 

Herunder kan du se en lille video fra dette års Ironman i København:

 

Leave a comment

Your email address will not be published.


*