Hold hovedet koldt under træningen i sommervarmen – tips til at undgå at ligne et jordbærfjæs efter fitness

http://www.blivgladnu.dk/hold-hovedet-koldt-under-traeningen-i-sommervarmen-tips-til-at-undga-at-ligne-et-jordbaerfjaes-efter-fitness/

Når vi træner, sveder vi, og mange bliver naturligt røde i ansigtet efterfølgende. Og sådan skal det skam også være, da det er ganske naturligt at rødme på kinderne efter fysisk aktivitet. Nogle gange kan det dog bare tage urimeligt lang tid, før ansigtsrødmen aftager, og særligt i sommerperioden kan vi ligne en opkogt tomat i lang tid efter træningens ophør.

Derfor præsenterer jeg her nogle simple tips til, hvordan du før, under og efter træningen kan mindske de rødlige nuancer, vi har så svært ved at slippe for, når vi giver den gas med enten løb, sport eller træning.


Før træning

  • Det kan måske lyde lidt forsimplet, men klæd dig let og undgå syntetiske stoffer. Hvis du iklæder dig let og løst bomuldsmateriale, kan din krop bedre ånde, og du kan forebygge at varmen bogstaveligt talt stiger dig til hovedet. Er hele kroppen, på nær ansigtet, dækket med tøj, er det kun huden i ansigtet, der kan yde det temperaturregulerende arbejde.
  • Er du kvinde, bør du fjerne al makeup, foundation og så videre, inden du begynder at anstrenge dig fysisk. Hvorfor? Fordi makeup blokerer svedkirtler, der netop er til for at køle huden og aflede kropsvarme.


Under træning

  • Undgå at tørre sveden af under træning. Som beskrevet i ovenstående punkt har sved en praktisk funktion, nemlig at køle kroppen. Derfor bør du faktisk undgå at tørre sveden af panden, mens du træner, hvis du ønsker at nedsætte den røde ansigtskulør, der typisk præger os efter fysisk anstrengelse.
  • Varm ned. Lige så vel som vi varmer op, før vi påbegynder vores træning, er det faktisk formålstjenstligt at nedsætte intensiteten de sidste 10 minutter af vores træning. Således falder pulsen, og kroppen begynder stille og roligt at køle af, allerede inden du er færdig med din aktivitet.


Efter træning

  • Tillad din krop af ’dampe af’ inden du hopper direkte under bruseren efter en netop overstået træning. Hvis du ønsker at fremskynde nedkølingsprocessen er et andet godt råd at lade koldt vand rinde på dine underarme, således at blodet i pulsårerne køles, inden det cirkulerer videre i din krop.
  • Bad i koldt vand. Igen, måske en smule banalt, men et decideret koldt bad efter træning gør virkeligt underværker. Omkring 15 graders koldt vand er anbefalet.
  • Et sidste råd er at benytte sig af afkølende cremer. Populært kaldes de ”Cool Cremer” og kan købes på ethvert apotek.

 

Har du selv nogle tips til, hvordan vi mindsker ansigtsrødmen efter fysisk aktivitet? Så føl dig mere end fri til at tippe i kommentarfeltet nedenfor.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*